GR 5A – Van Ronse naar Bellegem

Ronse

Met een dieseltrein tuf ik van Oudenaarde naar Ronse. Ik kom aan aan het oudste stationsgebouw van het Europese vasteland. Het stond eerst in Brugge en werd in 1881 steen voor steen afgebroken en hier heropgebouwd. Het startpunt van de etappe van vandaag ligt op ongeveer 1 kilometer van het station.

Via het centrum kom ik op de uiteindelijke route die naar de flanken van de Hotondberg (ook Scherpenberg genoemd) gaat. Van grootse vergezichten geen sprake op deze berg. Veel huizen blokkeren het zicht op de stad. De Hotondberg is de hoogste van alle heuvels in de Vlaamse Ardennen met zijn 145 m.


Tussen twee bergen

Ten zuiden van de flanken van de Hotondberg kom ik door het gehucht Klijpe. Richting Knokteberg wandel ik via de Ronde van Vlaanderenstraat. Over de hele lengte van de straat staan alle winnaars, van 1913 tot 2015 van de Ronde op de beton geschilderd.


Tussen Kluisberg en Mont de l’Eclus

De Kluisberg is de laatste berg van de Vlaamse Ardennen die ik tegenkom. De GR 5A flirt hier constant met de taal-, gewest-, provincie- en gemeentegrens tussen Vlaanderen en Wallonië. De 141 meter hoge berg is voor een deel dus ook de Mont de l’Eclus. Ik zit plots tussen de vele recreanten. In dit bos kom ik de ene na de andere GR tegen: GR 123 (rondweg in West-Henegouwen), GR 122 (van Hulst in Zeeland naar de Franse Champagnestreek) en de streek-GR Vlaamse Ardennen. De Kluisberg aflopend heb ik zicht op West-Vlaanderen, de streek tussen Schelde en Leie.


De Schelde

En zo arriveer ik in West-Vlaanderen, over de Schelde.


Sporen uit het verleden

In Avelgem rijden geen treinen meer. Toch was het een groot spoorwegknooppunt tot rond 1960. De lijnen Kortrijk-Ronse (83) en Roubaix-Oudenaarde (85) kruisten hier elkaar. Op lijn 85 zaten vooral de trimards, Vlaamse arbeiders die gingen werken in Noord-Frankrijk.

De trimards of fransmans waren Vlaamse Seizoensarbeiders die tussen de tweede helft van de 19e tot in de late jaren 50 van de vorige eeuw naar Noord-Frankrijk trokken om te werken. Vooral op de bietenvelden, in de vlasnijverheid of de cichorei-asten. De naam bietenmannen werd vaak gebruikt of de Franse bijnaam Les Godverdommes. De seizoenarbeiders die vanuit het Hageland of de Kempen naar Wallonië trokken werden Walenmannen genoemd.

Ik volg lijn 83 tot in Heestert en Moen, waar de spoorberm tot een natuurgebied is omgevormd.


Tussen Leie en Schelde

Het kanaal Kortrijk-Bossuit verbindt de Leie met de Schelde. In 1861 werd het 15 kilometer lange kanaal geopend in bijzijn van Koning Leopold I. Het Orveytbos waar ik doorwandel is een hoge berg met klei, ontstaan van het uitgraven van het kanaal. Op 76 m hoge heuvel in Zwevegem kom ik Molen ter klare tegen, een korenwindmolen. Hier kom ik een bordje tegen van een fietsroute naar Bevergem, een niet bestaand dorpje uit de gelijknamige reeks…


Van Bevergem naar Bellegem

Voor ik in Bellegem arriveer kom ik op een elektriciteitspaal oude wandelwegwijzertjes tegen van de E2 wandelroute tussen Schotland en Nice. Waarschijnlijk dat heel weinig passanten deze opmerken. Het doet me denken aan een wilde fantasie van mij om de route naar Nice te wandelen… over de Alpen…


Wandelrapport

Naam: GR 5A Wandelronde van Vlaanderen
Datum: zondag 3 februari 2019
Etappe: X
Aantal kilometer: 32,7 km (waarvan ± 1 km aanlooproute)
Duur: 6h 27m (8:55 – 15:22)
Vervoer beginpunt: Trein (station Ronse)
Vervoer eindpunt: Bus 16 (De Lijn, Bellegem) → Trein (Station Kortrijk)

Wandelkaart

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.