Duistere magie in Disneyland

Al jaren bezoeken wij Disneyland. Dat van Parijs bedoel ik dan. De magie en sfeer in een Disneypark is, in vergelijking met andere pretparken, uniek en niet te evenaren. Vele nabootsingen en afkooksels ten spijt, andere parken kunnen niet tippen aan wat de imagineers van Disney creëren: je overweldigen en onderdompelen in een sfeer, tijd en landschap die je alleen nog kent van de fantasie uit je kindertijd. Onbeschaamd op avontuur in een jungle, canyon, ruimte- of piratenschip, niemand die daar opkijkt als je tussen de peuters op een veel te krap molentje gaat kruipen. Alleen kan het terug afstrompelen nogal voor wat hilariteit tussen het kijkpubliek zorgen.

In vergelijking met de zusterparken overal te wereld is het Disneyland Park het mooiste en indrukwekkendste van alle Magic Kingdoms. Het contrast met buur Walt Disney Studios, het mottigste Disneypark ooit, kan niet groter zijn. Bij opening in 2002 stonden er slechts drie echte attracties. Ondertussen zijn er de laatste jaren een serieus aantal investeringen geweest om dat misbaksel terug op de rails te zetten. Met succes overigens. Het is er drukker dan ooit. Het voelt althans drukker aan…

Uuuuuren moet je wachten. Vooral in de restaurants. Het lijkt wel of ze daar al het nodige doen om de capaciteit laag te houden. Terwijl je vanuit de wachtrij op de onkunde van het personeel zit te kijken word je steeds nerveuzer om uiteindelijk bijna zelf achter de toog te springen om het over te nemen. Efficiëntie lijkt niet in het contract van de werknemers te staan. Zeker niet van degene in de restaurants waar er sprake is van een vierdubbele functie: bestellingen opnemen, afrekenen, bekers met drank vullen en het ingepakte eten op een plateau zwieren. Dat zorgt voor nogal wat organisatorische moeilijkheden.

Het begint al bij de keuze van het menu. Disney slaagt er in om onmogelijke combinaties bij elkaar te zetten zodat nogal wat mensen wel iets niet lusten. Dat zorgt voor onnodige discussie, terwijl er niks aan te veranderen is. Wil je geen vieze fruitsla bij je menu dan moet je die maar in de vuilbak kieperen. Tijdens het bestellen of afrekenen valt het kassasysteem zo vaak plat, meestal omdat er een tikfout is ingevoerd. Blijkbaar kan alleen een supervisor dat euvel herstellen. Die is gewoonlijk verdwenen of bezig met een probleem aan een andere kassa. Wanneer je dan eindelijk kan afrekenen val je eerst achterover van de prijs. Pijnlijk! Vooral voor je portemonnee.

Gelukkig ben je dan al een stap dichter. Het personeelslid moet zich dan wagen in een mierennest van collega’s, waarbij iedereen er op los grabbelt. Bekers met drank vullen is moeilijk, want ze moeten wel meer dan vijf soorten frisdrank onthouden! Ik maakte laatst mee dat de juffrouw in kwestie mijn dessert in vlammen liet opgaan! Ze had per ongeluk het papieren zakje waarin mijn nagerecht zat verpakt tegen de bovenhangende warmte-elementen gehouden. Blussen stond duidelijk niet in haar functieomschrijving. Ze gaf het brandende ding ietwat paniekerig af in de keuken waar ze hopelijk wel wisten wat ze er mee moesten. Onkunde alom. Heb je geluk, dan vergeten ze niks. In sommige restaurants krijg je nog een bonnetje om in een andere rij bepaalde voedselpakketten op te halen, terwijl het andere eten op je plateau al zijn warmte staat te verdampen.

Wanneer je dan eindelijk deze stappen hebt overleefd van de honger is er meestal nog één probleem: een zitplaats vinden! Dat is niet evident en vaak moet je in verspreide slagorde het voedsel verorberen. Maar zelfs in deze omstandigheden is er nog sprake van geluk. Meestal sluit Disney de helft van de restaurants en het liefst op drukke dagen. Dan mag je door de helft van het park op queeste naar een ander, gelijkwaardig restaurant. Want zeg nu zelf, als je zin hebt in pizza, ga je ook niet meteen hamburgers in de plaats eten.

Hoe de kwaliteit van het eten in al die jaren is gedaald en omgekeerd evenredig de prijs gestegen is schandalig. Nu eet je in de restaurants met tafelbediening wat ze in een grootkeuken serveren voor de prijs van een klasse restaurant. Vorige keer hebben we bij het nieuw geopende Chez Remy gegeten. Volgens meneer de directeur van Disney zelf is daar dè nieuwe standaard te vinden wat ze in beide parken willen introduceren. Voor veertig (!) euro bestond het voorgerecht uit wat bladeren sla, twee kerstomaatjes en wat reepjes kaas. Verse ingrediënten, dat wel. Maar zeer karig. Het hoofdgerecht was een biefstuk. Waarschijnlijk hadden ze een lap van een zieke koe gesneden, die al een week gestorven was. Taai en lauw. Het dessert was een enorme tiramisu waar de mascarpone werd vervangen door een soort blubber en afgewerkt met koffiesmaak. Dit was geen al te beste beurt.

Het wordt jaar na jaar erger. Ik heb respect voor het personeel aangezien ik zelf nog in een pretpark heb gewerkt, maar het personeel in Disneyland is tegenwoordig werkelijk zo gedemotiveerd dat ze de gehele sfeer van het park onderuit halen. Klantvriendelijkheid is ver te bespeuren. Drukke dagen zijn niet meer te doen. Het personeel kan dat niet aan. Zeer jammer. Ik twijfel of ik mijn abonnement nog ga verlengen… :/

5 reacties

    • Dit gaat nu enkel om het eten… als je tips wilt om Disneyland zo goed mogelijk te bezoeken, kan ik je wel helpen hoor. Het blijft nog altijd een park met superattracties!

Wil je iets vertellen?