Nationaal Park Hoge Kempen: Connecterra en Mechelse Heide

Het Nationaal Park Hoge Kempen heeft 6 toegangspoorten. De hoofdtoegangspoort Connecterra was ons vertrekpunt voor een wandelavontuur van 23 kilometer. Het Nationaal Park heeft per toegangspoort een aantal bewegwijzerde wandelingen. Ideaal is de wandelverbinding tussen dit afgesloten gebied en het voor iedereen toegankelijke gebied Mechelse Heide.

Connecterra
Is 3 euro inkom per persoon betalen wel de moeite? Voor het landschap wat je er voor in de plaats krijgt vind ik van wel. Je hebt zicht en toegang tot het “mooiste panorama van Vlaanderen”. Door wie dat werd uitgeroepen weet ik niet, maar ik spreek het alvast niet tegen.
De terrils ofwel mijnsteenbergen ontstonden door de ophoping van de overtollige grond die mee naar boven kwam met de vroegere steenkoolontginning. Drie van de vier nog aanwezige terrils binnen het wandelgebied kan je beklimmen. Vanaf hun toppen heb je een uitzicht op de Maasvallei en van het Nationaal Park.

Mechelse Heide
Hier wandel je vooral in bos en heide. Er is geen bezoekersonthaal zoals Connecterra maar je vindt alle informatie in de schuilhut op de parking.

Fotoalbum


Wandelrapport

  • Naam: Nationaal Park Hoge Kempen, via toegangspoort Connecterra
  • Datum: maandag 1 april 2019
  • Wandelingen: Connecterra (gele route – 10,9 km) + Mechelse Heide (paarse route – 8,5 km) / verbindingsstuk is niet bewegwijzerd.
  • Aantal kilometer: 23 km
  • Bewegwijzering: lokale bewegwijzering
  • Duur: 5h 30m
  • Beginpunt: Maasmechelen Village (met de Cambio)
  • Eindpunt: Maasmechelen Village
  • Website toegangspoort: www.connecterra.be

GPS-Track

GR 5A – Van Sluis naar Boekhoute

De nood was hoog om op de resetknop te drukken. Niet dat dat enigszins zomaar praktisch haalbaar is. Het leven loopt gewoon door. Bladzijden omdraaien kun je alleen maar doen als je een boek leest. Ook al wil je soms een pagina in je leven omdraaien, al wat gebeurd is blijft gewoon gebeurd en neem je mee… Wat een dramatische zinsneden om maar te zeggen dat ik nogal veel hooi op mijn vork heb genomen de laatste weken en ik mijn karretje vol had geladen. Met dat karretje reed ik gezwind richting spreekwoordelijke muur om daar vroeg of laat tegen te crashen. Maar zoals de boer zegt: men moet hooien als de zon schijnt. Dus ben ik op pad gegaan.

Veertig kilometer ofwel acht uur wandelen in de polders langs bomenrijen, dijken, kanalen, waterlopen omzoomd door weilanden en akkers. Kilometers lijnvormige landschapselementen bleek ideaal om mijn hoofd tot rust te brengen. Voor wie in de streek nu her en der wat hooibalen ziet liggen – het is er het seizoen nog niet voor, ik weet het – maar het zijn de mijne!

Grensgevallen

De wandeling startte net over de grens in het Nederlandse Sluis. Daardoor moest ik een kleine 2 kilometer langs de Damse Vaart richting Hoeke wandelen waar ik kon inpikken op de GR5a richting Antwerpen. Omdat De Lijn in Vlaanderen het niet nodig vindt om bussen in te leggen in het weekend moest ik dit trucje toepassen. Het Nederlandse Connexxion rijdt gewoon ieder uur van Brugge naar Breskens. Tot in Sluis mag je met een Belgisch vervoersbiljet rijden.

De foto’s van Sluis richting Hoeke en Lapscheure.


Op Nederlandse bodem

Van West-Vlaanderen naar Oost-Vlaanderen via het Nederlandse Aardenburg in de provincie Zeeland.


Op Belgische bodem

Van Sint-Laureins naar Boekhoute.


De rit naar huis duurde een slordige 2,5 uur met bus, tram en trein. Ik was echter zo relaxed dat ik het gewoon liet gebeuren en daar gewoon zat. Meer moet dat niet zijn.

Wandelrapport

  • Naam: GR 5A Wandelronde van Vlaanderen (onthaalpagina)
  • Datum: zaterdag 30 maart 2019
  • Etappe: X
  • Aantal kilometer: 39,3 km (waarvan ± 2 km aanlooproute)
  • Duur: 8h 04m (8:27 – 16:31)
  • Bewegwijzering: gemarkeerd door de Grote Routepaden
  • Vervoer beginpunt: Bus 42 (Connexxion, Brugge naar Sluis)
  • Vervoer eindpunt: Bus 52 (De Lijn, Boekhoute naar Gent Rabot) → Tram 1 (De Lijn, Gent Rabot naar Gent Sint-Pieters Station) → Trein (Gent Sint-Pieters naar Brussel Centraal)

Wandelkaart

GR rond Antwerpen – Etappe 2

Rond en in Antwerpen krioelt het van de Grote Routepaden. Ideaal om een stadswandeling te maken die letterlijk buiten de lijntjes kleurt (lees: buiten de ring rond Antwerpen).
Van Station Berchem naar Station Antwerpen Centraal via een omweg van 25 kilometer. De route verbindt verschillende stads- en kasteelparken met elkaar.

Een overzicht van de verschillende routes:

  • GR 12 (Amsterdam-Parijs), via Lier naar Mechelen
  • GR 12 Westelijke variant, via het centrum van Antwerpen naar Mechelen
  • Verbinding tussen GR 5A en GR 12 (en GR 565)
    De verbinding Kruibeke (GR 5A) – Deurne (GR 565) vult een missing link in op het Europese E2-traject zodat je van Schotland naar Nice in Frankrijk kunt wandelen.

Stuk E2


Stuk GR 12


Stuk GR 12 Westelijke Variant


Binnen de ring van Antwerpen



Wandelrapport

Naam: Grote Routepaden ronde Antwerpen
Datum: zaterdag 2 maart 2019
Etappe: 2
Aantal kilometer: 25 km
Bewegwijzering: gemarkeerd door de Grote Routepaden
Duur: 5h 38m (12:15 – koffiepauze – 18:30)
Beginpunt: Station Berchem
Eindpunt: Station Antwerpen Centraal

Wandelkaart

LAW De Wijers – Etappe 2

Bokrijk

Voor de tweede etappe op de Lange Afstandswandeling koos ik het gebied ten oosten van Bokrijk. Een lus van 23 kilometer. Startplek is het station van Bokrijk, wat meteen al op de wandelroute ligt. Via wat bossen en woonwijken wandelen we richting het natuurgebied De Maten.

LAW de Wijers is een 76 kilometer bewegwijzerde Lange AfstandsWandeling door De Wijers plus een 10tal km verbindingtrajecten. ‘Wijers’ is een plaatselijke benaming voor viskweekvijvers. In dit gebied liggen er meer dan 1000!
De vijvers van De Wijers werden kunstmatig aangelegd door het bijwerken van vennen of door het afdammen van laagtes. De vijvers werden vooral gebruikt voor het kweken van karpers. Ze werden in de beekvalleien aangelegd volgens een ingenieus systeem met dijken.
Vandaag zijn nog steeds enkele familiekwekerijen actief. De rest van de vijvers zijn opgenomen in de natuurgebieden.


De maten

De Maten is een 300 ha groot beschermd landschap en natuurreservaat in. Door de afdamming van de Stiemerbeek, eeuwen geleden, ontstonden in de beekvalleien lange ketens van vijvers die werden gebruikt voor het kweken van vis voor consumptie. Het natuurgebied maakt deel uit van vijvercomplex De Wijers. We wandelen tussen de vijvers met brede rietkragen, vochtige gebieden, moerasbosjes, natte en droge heide. In de verte kunnen we de top van de 163 m hoge mijnterril van Winterslag zien.


Door enkele inrichtingswerken in het gebied kon ik paralellen trekken met werken die ik soms moet uitvoeren in West-Vlaanderen. De net (her)aangelegde dijk met natuurvriendelijke oevers zorgde er wel voor dat we de weg even bijster waren.


Winterslag

Via onder andere een net aangelegd vlonder- en wandelpad (Landinrichtingsproject De Stiemerbeekvallei) van mijn Limburgse collega’s kwamen we in Winterslag. Bijna had ik “per ongeluk” mijn wandelmaten de duiker onder de spoorweg ingestuurd.
Winterslag is tijdens de vorige eeuw bijna volledig gebouwd rond de koolmijnen. Verschillende cités werden gebouwd volgens het tuinwijkconcept. Hier kregen de mijnwerkers huisvesting.


Schemmersberg

De Schemmersberg is een heide- en duinengebied van 40 hectare. Deze zandkuil is ontstaan door de exploitatie van een voormalige zandgroeve.


De bossen van Genk

Via een groot bosgebied gaan we terug richting Bokrijk. In de gratis toegankelijke speeltuin was de rust van we wandeling nogal verdwenen :-). Gelukkig was het koffiestalletje open.


Naar huis via een kleine omweg…


Wandelrapport

Naam: LAW De Wijers
Datum: zondag 17 februari 2019
Etappe: 2
Aantal kilometer: 23 km
Duur: 4h 48m (12:09 – koffiepauze – 17:27)
Vervoer begin- en eindpunt: Trein (station Bokrijk)

Wandelkaart

GR 5A – Van Ronse naar Bellegem

Ronse

Met een dieseltrein tuf ik van Oudenaarde naar Ronse. Ik kom aan aan het oudste stationsgebouw van het Europese vasteland. Het stond eerst in Brugge en werd in 1881 steen voor steen afgebroken en hier heropgebouwd. Het startpunt van de etappe van vandaag ligt op ongeveer 1 kilometer van het station.

Via het centrum kom ik op de uiteindelijke route die naar de flanken van de Hotondberg (ook Scherpenberg genoemd) gaat. Van grootse vergezichten geen sprake op deze berg. Veel huizen blokkeren het zicht op de stad. De Hotondberg is de hoogste van alle heuvels in de Vlaamse Ardennen met zijn 145 m.


Tussen twee bergen

Ten zuiden van de flanken van de Hotondberg kom ik door het gehucht Klijpe. Richting Knokteberg wandel ik via de Ronde van Vlaanderenstraat. Over de hele lengte van de straat staan alle winnaars, van 1913 tot 2015 van de Ronde op de beton geschilderd.


Tussen Kluisberg en Mont de l’Eclus

De Kluisberg is de laatste berg van de Vlaamse Ardennen die ik tegenkom. De GR 5A flirt hier constant met de taal-, gewest-, provincie- en gemeentegrens tussen Vlaanderen en Wallonië. De 141 meter hoge berg is voor een deel dus ook de Mont de l’Eclus. Ik zit plots tussen de vele recreanten. In dit bos kom ik de ene na de andere GR tegen: GR 123 (rondweg in West-Henegouwen), GR 122 (van Hulst in Zeeland naar de Franse Champagnestreek) en de streek-GR Vlaamse Ardennen. De Kluisberg aflopend heb ik zicht op West-Vlaanderen, de streek tussen Schelde en Leie.


De Schelde

En zo arriveer ik in West-Vlaanderen, over de Schelde.


Sporen uit het verleden

In Avelgem rijden geen treinen meer. Toch was het een groot spoorwegknooppunt tot rond 1960. De lijnen Kortrijk-Ronse (83) en Roubaix-Oudenaarde (85) kruisten hier elkaar. Op lijn 85 zaten vooral de trimards, Vlaamse arbeiders die gingen werken in Noord-Frankrijk.

De trimards of fransmans waren Vlaamse Seizoensarbeiders die tussen de tweede helft van de 19e tot in de late jaren 50 van de vorige eeuw naar Noord-Frankrijk trokken om te werken. Vooral op de bietenvelden, in de vlasnijverheid of de cichorei-asten. De naam bietenmannen werd vaak gebruikt of de Franse bijnaam Les Godverdommes. De seizoenarbeiders die vanuit het Hageland of de Kempen naar Wallonië trokken werden Walenmannen genoemd.

Ik volg lijn 83 tot in Heestert en Moen, waar de spoorberm tot een natuurgebied is omgevormd.


Tussen Leie en Schelde

Het kanaal Kortrijk-Bossuit verbindt de Leie met de Schelde. In 1861 werd het 15 kilometer lange kanaal geopend in bijzijn van Koning Leopold I. Het Orveytbos waar ik doorwandel is een hoge berg met klei, ontstaan van het uitgraven van het kanaal. Op 76 m hoge heuvel in Zwevegem kom ik Molen ter klare tegen, een korenwindmolen. Hier kom ik een bordje tegen van een fietsroute naar Bevergem, een niet bestaand dorpje uit de gelijknamige reeks…


Van Bevergem naar Bellegem

Voor ik in Bellegem arriveer kom ik op een elektriciteitspaal oude wandelwegwijzertjes tegen van de E2 wandelroute tussen Schotland en Nice. Waarschijnlijk dat heel weinig passanten deze opmerken. Het doet me denken aan een wilde fantasie van mij om de route naar Nice te wandelen… over de Alpen…


Wandelrapport

Naam: GR 5A Wandelronde van Vlaanderen
Datum: zondag 3 februari 2019
Etappe: X
Aantal kilometer: 32,7 km (waarvan ± 1 km aanlooproute)
Duur: 6h 27m (8:55 – 15:22)
Vervoer beginpunt: Trein (station Ronse)
Vervoer eindpunt: Bus 16 (De Lijn, Bellegem) → Trein (Station Kortrijk)

Wandelkaart